Carambola fruit/কামরাংগা, Carambola Fruit: Here's Why You Should Add This Exotic Fruit To Your Diet!/কামরাঙ্গার পুষ্টিগুণ এবং উপকারীতা ও অপকারিতা

Carambola fruit: Carambola fruit is an extremely low-calorie fruit that is rich in dietary fibre​
Carambola fruit or star fruit is a rare commodity, but is mostly available in supermarkets. You can make carambola juice, smoothie or shake and enjoy the exotic fruit. We suggest some health and beauty benefits carambola fruit has to offer that will convince you to add it in your daily diet.
 1. Is anti-inflammatory
Carambola fruit or star fruit has exceptional amounts of anti-inflammatory properties and antioxidants that may prevent skin disorders like dermatitis. The presence of vitamin C also helps in flushing out toxins and maintaining a healthy body.
2. Heart-friendly
The carambola fruit is rich in sodium and potassium that acts as electrolytes in the body, which in turn help in maintaining blood pressure. These minerals also ensure regular heartbeat rhythm and healthy blood flow in the body.
heart
Carambola fruit: The carambola fruit is rich in sodium and potassium that acts as electrolytes in the body
3. Promotes weight loss
Carambola fruit or star fruit has negligible calories to add up to; therefore, it makes for a great evening snack when hunger pangs strike. Moreover, the fibre content in the fruit helps speed up the metabolism that supports your efforts to lose weight. Fibre also helps to keep you fuller for long, lowering the chances of overeating.
4. Regulates blood pressure
The presence of calcium reduces the risk of heart problems like heart attacks and strokes by relieving stress on the blood vessels and arteries. By eliminating the pressure, your heart will be able to relax, making circulation more effective. This way, the fluid balance in your body will be maintained.
blood pressure
Carambola fruit: The presence of calcium reduces the risk of heart problems5. Boosts digestion
Dietary fibre present in the carambola fruit plays an important role in boosting digestion. It can stimulate the movement of stool through the digestive tract, further relieving symptoms of constipation, bloating and cramping.
6. Diabetic-friendly
The insoluble fibre in the fruit can prevent the release of glucose after eating, which can further help in controlling insulin levels in the body, making it an ideal snack for diabetics or people who are at a risk of developing the condition. 
diabetes
Carambola fruit: The insoluble fibre in the fruit can prevent the release of glucose

7. May improve metabolism
Carambola fruit is rich in folate and riboflavin that helps alter your metabolism in a positive way, ensuring that enzymatic and hormonal processes take place smoothly throughout the body.
8. Helps reduce cholesterol levels
The fruit has negligible fat and a high level of dietary fibre that is great for managing cholesterol levels, thereby reducing the risk of coronary heart disease, stroke, heart attack and other disorders.
cholesterol
Carambola fruit: The fruit has negligible fat and a high level of dietary fibre
9. May improve respiratory health
Carambola fruit has cooling properties and anti-inflammatory properties that promote salivation and inhibit the production of mucus or phlegm. It makes for a great remedy for respiratory infections and overall health, alleviating sore throats and other underlying health problems.
Carambola fruit: Skin and hair benefits
Carambola fruit is power-packed with antioxidants like quercetin, gallic acid and other polyphenolic compounds that help counter the effects of oxidative stress and inhibit the growth of free radicals that damage body cells, further healing the skin and making it glow. The fruit is also beneficial for hair growth; thanks to the presence of antioxidants, B complex vitamins and vitamin C.
skin
Carambola fruit: Carambola fruit is power-packed with antioxidants
Carambola fruit: How to eat the fruit?
Carambola fruit is widely cultivated for its use in the culinary world, owing to its tarty and sour flavour. While some exotic fruits require peeling and careful eating, eating carambola is quite simple. The waxy outer layer can be eaten and is quite thin.
Carambola fruit: Culinary applications of the fruit
Carambola fruit can be included in numerous jams, marmalades, desserts, fresh fruits salads or savoury dishes. Most like to have it as it is. You can also add it to shakes, smoothies or just simply use it as a garnish for any cocktail.
কামরাঙ্গা 
বাজার দর অনুযায়ী মূল্য পরিবর্তনশীল এবং ষ্টক থাকা সাপেক্ষে।
সকল পণ্য হালাল রুপে বাছাই করে প্রযোজ্য ক্ষেত্রে ধুয়ে রোদে শুকিয়ে বাজারজাত করা হয়।
বনাজী ঔষধালয়ে নুতন পণ্যের অর্ডার বিবরনমূল্য জানতে ফেসবুক     
পেইজে লাইক দিয়ে সাথে থাকুন, share করে সহযোগিতা করুন প্লিজ।
ভেষজ গাছ গাছড়ার গুনাগুণ  উপকারিতা জানতে ভিজিট করুন এবং  subscribe করুন। ধন্যবাদ।
Please subscribe/like/follow for next posts, Thanks.www.natureandentertainments.com
আমাদের দেশে টক জাতীয় কিছু ফলের মধ্যে কামরাঙ্গা অন্যতম। এই ফলে আছে পটাশিয়াম, ভিটামিন সি, অ্যান্টিঅক্সিডেন্টস, সুগার (কম পরিমাণে) সোডিয়াম, এসিড ইত্যাদি। এর বৈজ্ঞানিক নাম Carambola, এবং এই ফলটি বিশেষ করে ফিলিপাইন, ইন্দোনেশিয়া, মালয়েশিয়া, ভারত, বাংলাদেশ এবং শ্রীলঙ্কা অঞ্চলের একধরণের স্থানীয় প্রজাতির উদ্ভিদের ফল ও এই ফল দক্ষিণ-পূর্ব এশিয়া, দক্ষিণ-প্রশান্ত এবং পূর্ব-এশিয়া অংশে খুব জনপ্রিয়।
কিন্তু কামরাঙ্গাতে আছে এমন একটি উপাদান যা মানবদেহের মস্তিষ্কের জন্য বিষ। সাধারণ মানুষেরা কামরাঙ্গা খেলে, কিডনি তা শরীর থেকে বের করে দেয়। কিন্তু কিডনি রোগীর দুর্বল কিডনি শরীর থেকে এই বিষ বের করে দিতে সক্ষম নয়। এর ফলে তা রক্ত থেকে আস্তে আস্তে দেহের মস্তিষ্কে প্রবেশ করে এবং বিষক্রিয়াও ঘটাতে পারে।
এই সমস্যার লক্ষণগুলো হল-
১। ক্রমাগত হেঁচকি দেয়া
২। দেহ দুর্বল হয়ে যাওয়া
৩। মাথা ঘোরানো
৪। বমি বমি ভাব
৫। মাথা কাজ না করা
৬। দেহে মৃগী রোগীর মত কাঁপুনি উঠা
৭। কোমায় চলে যাওয়া ও শেষ পর্যন্ত মৃত্যু
কামরাঙ্গা খাওয়ার পর কিডনী রোগীর মধ্যে এই ধরণের লক্ষন গুলো দেখা দিলে দ্রুত তার hemodialysis এর ব্যবস্থা নিতে হবে।
বহুবছর আগে থেকেই বিজ্ঞানীরা জানতেন যে, কামরাঙ্গাতে এমন একটি উপাদান আছে যা কিডনি রোগীর জন্য খুব ক্ষতিকর। কিন্তু কোন বিজ্ঞানীই এই ক্ষতিকর উপাদানটি বের করতে পারেননি। সম্প্রতি University of Sao Paulo (Brazil) এর একদল বিজ্ঞানী এই ক্ষতিকর উপাদানটি বের করতে সক্ষম হয়েছেন। বিজ্ঞানীরা কামরাঙ্গার এই ক্ষতিকর উপদানটির না দিয়েছেন caramboxin, ও কামরাঙ্গার বৈজ্ঞানিক নাম Carambola হতেই এই ক্ষতিকর উপাদানটির নামকরণ করা হয়েছে।
শুধু যে অপকারিতা আছে টা নয় । এবার জেনে নিন এর পুষ্টিগুণ সম্পর্কেঃ
প্রতি একশ গ্রাম কামরাঙ্গায় শক্তি মেলে ৩১ কিলোক্যালরি। শর্করা ৬.৭৩ গ্রাম, চিনি ৩.৯৮ গ্রাম, খাদ্য ফাইবার ২.৮ গ্রাম, স্নেহ ০.৩৩ গ্রাম, প্রোটিন ১.০৪ গ্রাম, প্যানটোথেনিক অ্যাসিড (বি৫) ০.৩৯ মিলিগ্রাম, ফোলেট (বি৯) ১২ μg, ভিটামিন সি ৩৪.৪ মিলিগ্রাম ছাড়াও কামরাঙ্গায় পাওয়া যাবে ভিটামিন এ, ফসফরাস, পটাশিয়াম ও দস্তা।
কামরাঙ্গার ঔষধিগুণও বিস্ময়কর। সুস্বাস্থ্যের জন্য খাদ্য তালিকায় কামরাঙ্গা রাখতে পারেন প্রতিদিন। তার আগে কামরাঙ্গার ঔষধিগুণ 
অন্ত্রের ক্যান্সার প্রতিরোধ করে 
কামরাঙ্গা রুচি ও হজমশক্তি বাড়ায়। পেটের ব্যথায় কামরাঙ্গা খুব উপকারী। কামরাঙ্গায় আছে এলজিক এসিড। এটি অন্ত্রের ক্যান্সার প্রতিরোধ করে।
রক্ত পরিষ্কারক
কামরাঙ্গা রক্ত পরিশোধন করে। কামরাঙ্গার পাতা ও কচি ফলে আছে ট্যানিন, যা রক্ত জমাট বাঁধতে সাহায্য করে। 
সর্দিকাশিতে উপকারী
কামরাঙ্গা পুড়িয়ে ভর্তা করে খেলে ঠাণ্ডাজনিত সমস্যা থেকে মুক্তি মেলে। দীর্ঘদিনের জমাট সর্দি বের করে দিয়ে কাশি উপশম করে। শুকনো কামরাঙ্গা জ্বরের জন্য খুব উপকারী।
কৃমিনাশক
কামরাঙ্গা পাতা ও ডগার গুঁড়া খেলে জলবসন্ত ও বক্রকৃমি নিরাময় হয়। কৃমির সমস্যা সমাধানে কামরাঙ্গা ফলও উপকারী। কামরাঙ্গার রসের সঙ্গে নিমপাতা মিশিয়ে খেলে কৃমি দূর হয়।
অর্শ রোগে উপকারী
দুই গ্রাম পরিমাণ শুকনো কামরাঙ্গার গুঁড়া পানির সঙ্গে রোজ একবার করে খেলে অর্শ রোগে উপকার পাওয়া যায়। আর বাতের ব্যথায়ও কামরাঙ্গা বেশ উপকারী।

যষ্ঠিমধু গুড়া, কালিজিরা ১নং তৈল আস্ত/গুড়া পাওয়া যাচ্ছে।
মরিয়ম ফুল, চন্দন গুড়া, রিঠা পাউডার, শিকাকাই, মুলতানি মাটি, ত্রিফলা,
             জটামানসী, পুনর্ণবা, ত্বীন ফল, পিংক সল্ট, ব্রাঊন সুগার. কেশুরী মেথি, কারি পাতাসহ দুষ্প্রাপ্য ভেষজ এবং
আজওয়া, আনবারা, মরিয়ম, মসরুখ ও নাগাল।
                    যাবতীয় বাদাম মসলা আস্ত/গুড়ার জন্য পরিদর্শন করুন
          গাওয়া ঘি, মধু সরিষার তৈল! ভেজালে মূল্য ফেরত
      বাড়ী#২৮,  রোড#,  ব্লক#এফ,  বনশ্রী, ঢাকা
             ফোন: ০১৬২০১২০৮১৭






Newer Posts Newer Posts Older Posts Older Posts

Comments

Post a Comment